Ελένη Ανδρουλάκη. Μέθοδος Πιλάτες: Η Γιόγκα της Δύσης.
Τί εἶναι ἡ μέθοδος Πιλάτες.
Ψάχνετε γιά «ἕναν ἤπιο, μοντέρνο τρόπο σωματικῆς ἄσκησης»; Γιά «μιά ἐναλλακτική γυμναστική χωρίς κόπωση, ἱδρώτα καί τραυματισμούς»; Ἀναζητᾶτε μία «γυμναστική ἀντιστρές πού θά ἐκπαιδεύσει τό σῶμα καί τό νοῦ σας, πού θά σᾶς ἀπαλλάξει ἀπό τούς πόνους καί θά σᾶς ὁδηγήσει σέ σωματική καί πνευματική εὐεξία»; «Δοκιμάστε τό Πιλάτες καί δέν θά τό μετανιώσετε».
Μέ αὐτές καί ἄλλες παρόμοιες παραινέσεις προσελκύονται οἱ ὑποψήφιοι πελάτες-μαθητές στά κέντρα γιόγκα, στά στούντιο ἐναλλακτικῆς ἄσκησης καί στά γυμναστήρια πού «προσφέρουν» διάφορες μορφές «ἐνεργειακῆς γυμναστικῆς» ὅπως ἡ γιόγκα, τό τάϊ τσί, τό Gyrotonic καί τό Πιλάτες.
Τό Πιλάτες, πού ἔχει χαρακτηρισθεῖ καί ὡς «ἡ δίδυμη μέθοδος τῆς γιόγκα», αὐτοπροσδιορίζεται ὡς μιά «κινησιολογική προσέγγιση ἐνεργειακῆς ἐκγύμνασης μέσῳ χαλάρωσης» (Ἀπό σχετικό διαφημιστικό φυλλάδιο). Εἶναι μία πρακτική ἡ ὁποία συνδυάζει «βασικές ἀρχές τῆς γιόγκα καί ἄλλων παραδοσιακῶν μεθόδων ἄσκησης πού προέρχονται ἀπό τίς ἀνατολικές φιλοσοφίες μέ τή δυναμική μεταγενέστερων δυτικῶν μεθόδων» (www.therapeia.gr/pilates).
Ἡ φιλοσοφία ἀποτελεῖ τόν κεντρικό πυρήνα τῆς μεθόδου καί αὐτό πού τή διαφοροποιεῖ ἀπό τά ἁπλᾶ προγράμματα ἀσκήσεων. Τό Πιλάτες «δέν ἀποτελεῖ ἁπλῶς ἕναν τρόπο ἐκγύμνασης... Πρόκειται γιά μία φιλοσοφία πού στήν πράξη γίνεται τρόπος ζωῆς» (Περιοδικό Escape, ἄρθρο «Μέ τό ἕνα πόδι στήν Ἀνατολή καί τό ἄλλο στή Δύση», Μάρτιος 2001).
Βασική ἀρχή καί θεωρητικό ὑπόβαθρο τοῦ Πιλάτες εἶναι ὁ ἔλεγχος τοῦ κέντρου τοῦ σώματος, δηλαδή -καί σύμφωνα μέ τίς ἀνατολικές φιλοσοφίες- ἡ ζώνη τῆς κοιλιακῆς χώρας ἡ ὁποία καί ὀνομάζεται “Powerhouse” («οἶκος τῆς δύναμης») (www.therapeia.gr/pilates).
Ἡ μέθοδος βασίζεται «στόν πλήρη ἔλεγχο τοῦ νοῦ πάνω στό σῶμα» (www.gisi.gr/aion/pilagr2.html) καθώς καί «στήν ἀφύπνιση τῆς ἐσωτερικῆς μας δύναμης» (www.exercise.gr/pilates/method/index.htm).
Οἱ 500 περίπου ἀσκήσεις τοῦ Πιλάτες πρέπει νά ἐκτελοῦνται ἀργά, μέ «ἐξαντλητική συγκέντρωση καί ἀκρίβεια» (Jose Rodriguez, Pilates, ἐκδόσεις Καλοκάθη 2006, copyright ΤΑ ΝΕΑ, σελ. 7) καί μέ τή συμμετοχή τοῦ πνεύματος, τοῦ σώματος καί τῆς ἀναπνοῆς (ἔνθ. ἀνωτέρῳ, σελ. 6).
Ἡ ἱστορία καί οἱ στόχοι τοῦ Πιλάτες.
Ἱδρυτής τοῦ Πιλάτες ὑπῆρξε ὁ Joseph Hubertus Pilates (1880-1967), Γερμανός ἑλληνικῆς καταγωγῆς, ὁ ὁποῖος ἀσχολήθηκε συστηματικά μέ ἀνατολικές φιλοσοφίες, ὅπως γιόγκα, ζέν, τάϊ τσί καί πολεμικές τέχνες. Ἐνσωματώνοντας τήν ἀνατολική προσέγγιση στήν ἄσκηση, ἀνέπτυξε στή δεκαετία τοῦ 1920 τή μέθοδό του, τήν ὁποία ἀρχικά ὀνόμασε «the art of contrology» – «ἡ τέχνη τοῦ ἐλέγχου». Τῆς ἔδωσε αὐτό τό ὄνομα ἐπειδή στόχο εἶχε «νά ἐπιτύχει τόν ἔλεγχο τοῦ πνεύματος πάνω στό σῶμα» (Uschi Moriabadi, Pilates ὁ πλήρης ὁδηγός ἐκμάθησης, ἐκδόσεις SALTO, 2006, σελ. 13).
Ὁ Pilates, ἐνστερνιζόμενος τό δόγμα τῶν ἀνατολικῶν θρησκειῶν, «πίστευε ὅτι ἡ σωματική καί πνευματική ὑγεία βρίσκονται σέ πλήρη ἀλληλεξάρτηση» (www.unitedstatespilatesassociation.com/method.asp) καί ὡς στόχο εἶχε «νά ἐλέγχει τό ἴδιο του τό σῶμα, ὥστε νά βρεῖ τό δρόμο σέ μία εὐτυχισμένη ζωή» (Uschi Moriabadi, Pilates ὁ πλήρης ὁδηγός ἐκμάθησης, ἔνθ. ἀνωτ., σελ. 14), διότι, σύμφωνα πάντα μέ τή μεταφυσική ὑπόθεση, «κατακτῶντας τόν ἔλεγχο τοῦ σώματος, μέσα ἀπό τό κέντρο, μποροῦμε νά ἐλέγξουμε ὁτιδήποτε ἄλλο στή ζωή μας» (www.therapeia.gr/pilates) .
Ἔτσι, τό σύστημα στοχεύει νά πετύχει «μιά δημιουργική “συγχώνευση” μυαλοῦ καί σώματος» (http://www.artactionpilates.gr/GR/dimosieuseisIN.asp?id=3), τόν «πλήρη ἔλεγχο τοῦ νοῦ» καί τή σωστή «εὐθυγράμμιση» τοῦ σώματος.
Οἱ ἀσκήσεις ἐκγύμνασης Πιλάτες -ὅπως διαβάζουμε στά ποικίλα σχετικά βιβλία, φυλλάδια καί ἰστοσελίδες- θεωρεῖται ὅτι ὁδηγοῦν «στήν καλή σωματική καί πνευματική κατάσταση, στή μυϊκή ἐνδυνάμωση καί ἐλαστικότητα, στή θεραπεία διαφόρων προβλημάτων, στήν ἀπόκτηση ἐλέγχου τοῦ σώματος, τῆς ἀναπνοῆς καί τοῦ πνεύματος, σέ ψυχοσωματική ἁρμονία, ἰσορροπία καί αὐτογνωσία, στήν ἐνεργοποίηση σώματος καί πνεύματος, στήν ἀναζωογόνηση τοῦ νοῦ καί τήν ἀνύψωση τοῦ πνεύματος».
Ἡ μέθοδος ἀπέκτησε μεγάλη δημοτικότητα τή δεκαετία τοῦ 1990, ἐνῶ στήν Ἑλλάδα πρωτοεμφανίστηκε τό 1992.
Τό ἀνατολικό φιλοσοφικό-θρησκευτικό ὑπόβαθρο.
Ἡ διδασκαλία τῆς μεθόδου –μᾶς πληροφορεῖ διαφημιστικό φυλλάδιο τοῦ μεγαλύτερου ἴσως, καί παλαιότερου στούντιο Πιλάτες τῶν Ἀθηνῶν- γίνεται μέ ἰδιαίτερη προσοχή στήν αὐθεντικότητά της καί μέγιστη σημασία στή φιλοσοφία της. Ἡ ὁλοκληρωμένη μέθοδος ἀποτελεῖται ἀπό 500 ἀσκήσεις ἀκρίβειας μέ βασική ἀρχή τόν ἔλεγχο καί σταθερότητα τοῦ σώματος, δηλαδή τό «ἡλιακό πλέγμα». Ἡ κοιλιά, τό ὑποτιθέμενο «κέντρο τοῦ σώματος» καί ἐπονομαζόμενο «Powerhouse», εἶναι σαφῶς ἡ βάση τοῦ ὅλου συστήματος Πιλάτες καί ἀντιστοιχεῖ κατά τήν ἀνατολική θεώρηση στό ἡλιακό πλέγμα (www.therapeia.gr/pilates), πού εἶναι τό «τρίτο τσάκρα» ἤ ἡ «κεντρική ἀποθήκη πράνα», σύμφωνα μέ τίς ἐξωχριστιανικές ἀντιλήψεις.
«Ὅλη μας ἡ ζωή εἶναι κοιλιά», ἰσχυρίζονται κάποιοι δάσκαλοι Πιλάτες καί ἐξηγοῦν πώς μέ τό Πιλάτες ἐνεργοποιοῦνται τά μεταφυσικά ἐνεργειακά κέντρα. «Ἡ μέθοδος λειτουργεῖ ἐνεργειακά βάσει συγκεκριμένων ἀσκήσεων πού ἀφοροῦν τό ἄνοιγμα τῶν ἑπτά [ὑποθετικῶν] ἐνεργειακῶν κέντρων» (Περιοδικό Escape, ἔνθ. ἀνωτέρῳ) .
Ἔτσι ἀκόμα καί κλασικές, δυτικές ἀσκήσεις ἐπενδύονται μέ τήν «ἐνεργειακή φιλοσοφία» τῆς ἀνατολῆς. Νά πῶς καθοδηγοῦνται οἱ ἀσκούμενοι: «Εἶναι πολύ σημαντικό νά καταλάβετε αὐτή τήν οὐδέτερη στάση (Ἐννοεῖται : στάση σώματος ἁπλῆς γυμναστικῆς) καί νά τή συνοδεύσετε μέ ὅλες τίς φιλοσοφικές ἰδέες γιά τίς ὁποῖες μιλήσαμε» (Jose Rodriguez, Pilates, ἔνθ. ἀνωτ., σελ. 42) .
Τό «Powerhouse» εἶναι ὕψιστης σημασίας γιά τό Πιλάτες διότι συσχετίζεται μέ τό κέντρο «Hara» τῶν ἀνατολικῶν πολεμικῶν τεχνῶν (Jose Rodriguez, Pilates, ἔνθ. ἀνωτ., σελ. 12) , ὅπου ὑποτίθεται ὅτι συγκεντρώνονται τά διαφορετικά εἴδη ἐνέργειας στό σῶμα (http://www.danceerasmia.net/kefalonia07.html) .
«Κάθε ἄσκηση Πιλάτες ξεκινᾶ μέ τήν ἐνεργοποίηση τοῦ Powerhouse καί μόνο τότε ρέει ἡ δύναμη ἀπό τό κέντρο τοῦ σώματος πρός ὅλες τίς ὑπόλοιπες περιοχές» (Uschi Moriabadi, Pilates ὁ πλήρης ὁδηγός ἐκμάθησης, ἔνθ. ἀνωτ., σελ. 22) -ὅπου «δύναμη» νοεῖται ἡ «ἐνέργεια», ἀφοῦ ἀλλοῦ διαβάζουμε ὅτι μέ τίς ἀσκήσεις Πιλάτες «ἡ ἐνέργεια παράγεται καί κατανέμεται ἁρμονικά» (Οδηγός Σύγχρονης Θεραπευτικῆς, ἐτήσια ἔκδοση γιά τίς ἐναλλακτικές θεραπεῖες, 2002-2003, σελ. 118) καί ἐπέρχονται ἀλλαγές «ὄχι μόνο σωματικές, ἀλλά καί πνευματικές καί ἐνεργειακές» (Jose Rodriguez, Pilates, ἔνθ. ἀνωτ., σελ. 38).
Καί σέ ἄλλο κείμενο Πιλάτες διαβάζουμε γιά τή «ζωτική ἐνέργεια τῆς Γῆς [πού] εἰσέρχεται μέσα μας ἀπό ὁρισμένα σημεῖα στίς πατοῦσες» (Pilates – Οἱ βασικές Ἀρχές, ἐγκεκριμένο ἀπό τό Pilates Foundation UK, ἐκδόσεις Κωστόπουλος, 2007, σελ. 92).
Ἐκτός ἀπό τή χρήση τῆς κοιλιᾶς ὡς «κέντρου ἐνέργειας» πού πῆρε ὁ Pilates ἀπό τίς ἀνατολικές θρησκεῖες, καί αὐτός ὁ τρόπος ἐκτέλεσης τῶν ἀσκήσεων ἔχει δεχθεῖ καθοριστική ἐπιρροή ἀπό τήν ἀνατολική φιλοσοφία. «Δέν ἀνεβοκατεβάζεις ἁπλῶς τά χέρια σου…Ὑπάρχει μία φιλοσοφία ἀπό πίσω. Πρέπει νά παρατηρεῖς τό σῶμα σου καί νά εἶσαι συγκεντρωμένος» (http://www.artactionpilates.gr/GR/dimosieuseisIN.asp?id=3) .
Στά δυτικά στοιχεῖα τῆς ἐκγύμνασης ὁ Pilates ἐνσωμάτωσε «τήν ἀνατολική ἔμφαση στήν ἐλεγχόμενη ἀναπνοή, τίς ἐλεγχόμενες ἀσκήσεις καί τή μεγάλη αὐτοσυγκέντρωση» (http://momentum-fitness-studio.com/pilates/history.html).
«Κάθε κίνηση … χρειάζεται τήν ἀπόλυτη αὐτοσυγκέντρωσή μας καί ἐκτελεῖται ἄρτια μέσα ἀπό συνεχῆ ροή, ἀκρίβεια καί συντονισμό μέ τήν ἀναπνοή καί τό κέντρο τῆς δύναμης», δηλαδή μέ τό κέντρο τῆς «ἐνέργειας». Καί γιά τήν εἴσοδο σέ μία προπονητική ἑνότητα Πιλάτες: «παρατηρῆστε τήν ἀναπνοή σας. Εἰσχωρῆστε μέ ὅλες σας τίς σκέψεις μέσα στό σῶμα σας» (Uschi Moriabadi, Pilates ὁ πλήρης ὁδηγός ἐκμάθησης, ἔνθ. ἀνωτ., σελ. 37),
«θά κάνουμε μερικές βαθιές ἀναπνοές… θ’ ἀδειάσετε τό μυαλό σας ἀπό σκέψεις καί θά συγκεντρωθεῖτε στό σῶμα σας, στήν ἀναπνοή, στό ρυθμό τῶν αἰσθήσεών σας» (Jose Rodriguez, Pilates, ἔνθ. ἀνωτ., σελ. 42).
«Μέ τό πνεῦμα μας κατευθύνουμε τό κορμί μας καί κάνουμε τήν ἀναπνοή νά ἑνώνεται μαζί του» (Jose Rodriguez, Pilates, ἔνθ. ἀνωτ., σελ. 21).
Δέν πρόκειται δηλαδή γιά ἁπλές εἰσπνοές καί ἐκπνοές, πού συχνά χρησιμοποιοῦνται στή γυμναστική, ἀλλά γιά τεχνικές ἀναπνοῆς διαλογισμοῦ. Καί ἐπειδή κατά τίς ἀνατολικές δοξασίες θεωρεῖται ὅτι «ἡ ἀναπνοή ἐξαγνίζει τό σῶμα, τόσο στή γιόγκα ὅσο καί στό Πιλάτες, οἱ ἄνθρωποι ἐνθαρρύνονται νά ἀναπτύξουν «συνειδητή ἀναπνοή» (http://pilates.about.com/od/whatispilates/a/YogaPilatesConn.htm). «Κατά τή διάρκεια τῆς ἄσκησης, θά πρέπει νά ἀναπνέετε συνειδητά καί νά συγκεντρωθεῖτε στό κέντρο τοῦ σώματός σας, στό δικό σας powerhouse» (Uschi Moriabadi, Pilates ὁ πλήρης ὁδηγός ἐκμάθησης, ἔνθ. ἀνωτ., σελ. 34).
Καμία σχέση ὅλων αὐτῶν μέ τήν ἁπλῆ συγκέντρωση πού χρειάζεται στή γυμναστική ὥστε νά ἀποφευχθοῦν π.χ. τραυματισμοί.
«Ὅπως ἀκριβῶς συμβαίνει καί στίς ἀνατολικές τεχνικές διαλογισμοῦ, ὅπως εἶναι ἡ Γιόγκα, τό Tai Chi, τό Chi Kung, ἡ ἕνωση τῆς ὕπαρξής μας μᾶς κάνει νά ζοῦμε τό παρόν μέ ἠρεμία… Γι’ αὐτό τό Πιλάτες εἶδε στή βάση τῆς ἐργασίας του αὐτή τήν κατάσταση συγκέντρωσης, πού τό κάνει νά μήν εἶναι μία ἁπλῆ γυμναστική, ἀλλά πιό πολύ μία μέθοδος, πού ἐπιφέρει ἀλλαγές ὄχι μόνο στό κορμί, ἀλλά καί στό πνεῦμα μας» (Jose Rodriguez, Pilates, ἔνθ. ἀνωτ., σελ. 22).
Καί νά τονιστεῖ ὅτι ὅλη αὐτή ἡ συγκέντρωση στό Powerhouse -τήν κοιλιά– δέν εἶναι ἄγνωστη σέ ὅσους ἀσκοῦν τή θρησκευτική πρακτική του διαλογισμοῦ, διότι ἕνας τρόπος διαλογισμοῦ εἶναι ἡ αὐτοσυγκέντρωση στό τσάκρα τοῦ ἡλιακοῦ πλέγματος, δηλαδή στήν κοιλιά.
Ἐπιπλέον, συχνά οἱ ἀσκήσεις πρέπει νά ἐκτελοῦνται ἀργά, ἐπειδή ἔτσι προετοιμάζεται ὁ ἀσκούμενος γιά τό διαλογισμό, ἀλλά καί ἐπειδή «τό σύστημα ἀφήνει στό σῶμα χρόνο νά αὐτοθεραπευτεῖ» (www.powerpilates.com/about/unique.php), κάτι τό ὁποῖο ἀποτελεῖ καίρια μεταφυσική ὑπόθεση τῆς ἀνατολικῆς φιλοσοφίας.
Ἡ ἐκτέλεση τῶν κινήσεων πρέπει πάντοτε νά γίνεται μέ μεγάλη ἀκρίβεια, διότι «μόνον ὅταν οἱ ἀσκήσεις ἐκτελοῦνται μέ ἀκρίβεια, ἀρχίζει τό πνεῦμα νά ἀντανακλᾶται στό σῶμα καί νά ἑνώνεται μαζί του» (Uschi Moriabadi, Pilates ὁ πλήρης ὁδηγός ἐκμάθησης, ἔνθ. ἀνωτ., σελ. 25).
Ἀξιοπρόσεκτο εἶναι ὅτι οἱ ἀσκούμενοι καθοδηγοῦνται νά χρησιμοποιήσουν τή φαντασία τους, καθώς καί νοερές ἀπεικονίσεις.
«Σταθεῖτε ὄρθιοι μέ τά πόδια ἑνωμένα καί κλεῖστε τά μάτια σας… Φανταστεῖτε ὅτι μπροστά ἀπό τό κέντρο τοῦ σώματός σας ὑπάρχει ἕνας στόχος» (Uschi Moriabadi, Pilates ὁ πλήρης ὁδηγός ἐκμάθησης, ἔνθ. ἀνωτ., σελ. 19).
«Μέ εἰκόνες καί ὁραματισμούς βοηθᾶμε στό νά εἴμαστε ἕνα ὅλον· σῶμα καί πνεῦμα ἑνωμένα μᾶς δίνουν μία αἴσθηση ἐλέγχου καί κυριαρχίας στίς ἐνέργειες καί στίς στάσεις, πού ἐκτελοῦμε». «Χαλαρώνουμε… ὁραματιζόμαστε τή σπονδυλική μας στήλη» (Pilates καί σῶμα, ἐκδόσεις Πατάκης, 2006, σελ. 29) καί ἐν ὀλίγοις, καλοῦνται οἱ γυμναζόμενοι νά ἐφαρμόζουν νοερές ἀπεικονίσεις διαλογιστικοῦ τύπου προκειμένου νά ἐκτελέσουν -ὅπως
ούς λένε- τίς ἀσκήσεις σωστά (Uschi Moriabadi, Pilates ὁ πλήρης ὁδηγός ἐκμάθησης, ἔνθ. ἀνωτ., σελ. 26-75). Μάλιστα δέν λείπουν, ἀπό κάποια βιβλία Πιλάτες, εἰκόνες μέ διαλογιζόμενους, τό Βούδα κ.τ.λ. Αὐτό πού πρέπει ἐπίσης νά διακρίνουμε εἶναι ἡ πίστη στήν κυριαρχία τοῦ ἀνθρώπινου νοῦ ὡς δῆθεν παντοδύναμου, κάτι τό ὁποῖο ἀποτελεῖ ἄλλο ἕνα χαρακτηριστικό τῶν ἀνατολικῶν-ἐγωκεντρικῶν συστημάτων. Ὁ Πιλάτες πίστευε στή δύναμη τῆς θετικῆς σκέψης, ἐξ οὗ καί ἡ ρήση του: «τό μυαλό εἶναι ἐκεῖνο πού χτίζει τό σῶμα» καί ἡ ὅλη προσπάθεια τῆς μεθόδου του γιά τήν ἀπόκτηση τοῦ πλήρους ἐλέγχου τοῦ μυαλοῦ.
Κριτική θεώρηση.
Οἱ Χριστιανοί ἔχει σημασία νά προσέξουν τά ἀκόλουθα. Οἱ διάφορες μορφές Πιλάτες ἔχουν κοινή βάση, ἄν καί διαφέρουν ὡς πρός τό βαθμό πρόσμειξής τους μέ τή γιόγκα καί μέ ἄλλες νεοεποχίτικες πρακτικές. Τά δυό δημοφιλῆ ὑβρίδια, τό Yogalates καί τό Yogilates -μέ τά ὁποῖα δέν ἀσχοληθήκαμε καθόλου στήν παροῦσα μελέτη- ἐνσωματώνουν τή γιόγκα στό μεγαλύτερο βαθμό, ἐνῶ τό ὑβρίδιο «Πιλάτες μέ Τσί» ἀναμιγνύει τό Πιλάτες μέ τήν ταοϊστική φιλοσοφία, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ τή βάση τοῦ τάϊ τσί καί τοῦ τσί κούνκ. Ὅμως, ἀκόμα καί μορφές Πιλάτες, πού ἐνσωματώνουν τά λιγότερα στοιχεῖα γιόγκα στηρίζονται σέ μία φιλοσοφία ἐντελῶς ἀσυμβίβαστη μέ τή Χριστιανική.
Ο Pilates δημιούργησε τή μέθοδό του ἐπηρεασμένος ἀπό τή γιόγκα καί τόν διαλογισμό. Οἱ τεχνικές ἀναπνοῆς, ὁραματισμοῦ κ.τ.λ. μᾶς πηγαίνουν σέ χώρους ὄχι μόνο ἐξωχριστιανικούς, ἀλλά καί ἐπικίνδυνους. Ἡ ἀποδοχή ἐννοιῶν, ὅρων καί πρακτικῶν τῶν ἀνατολικῶν θρησκειῶν, ὅπως προϋποθέτει ἡ μέθοδος, ἔρχεται σέ σύγκρουση μέ τό Χριστιανισμό. Ἡ συμμετοχή, δηλαδή, στίς φιλοσοφίες τῆς γιόγκα ἤ τοῦ τάϊ τσί εἶναι συμμετοχή σέ μή-χριστιανικές θρησκεῖες -τόν Ἰνδουισμό καί τόν Ταοϊσμό ἀντίστοιχα- φυσικά ἀδόκιμη γιά κάθε Χριστιανό.
Οἱ δάσκαλοι ἤ/καί τά κέντρα πού πουλοῦν Πιλάτες συχνά προωθοῦν καί ἄλλες ἐπικίνδυνες νεοεποχίτικες ἰδέες καί πρακτικές τίς ὁποῖες μεταδίδουν στούς ἀνυποψίαστους μαθητές τους. Πολλοί ἐκπαιδευτές Πιλάτες ἀσκοῦν οἱ ἴδιοι τίς θρησκευτικές πρακτικές τῆς γιόγκα καί τοῦ διαλογισμοῦ (Περισσότερα στοιχεῖα γιά τή γιόγκα καί τό διαλογισμό: τ. 44 καί τ. 45 τοῦ περιοδικοῦ Διάλογος), τίς ὁποῖες καί ἐπιδιώκουν νά μεταδώσουν -εὐθέως ἤ μή- στούς διδασκομένους τους.
«Οἱ ἀνατολικές θρησκεῖες γνωρίζουν τί εἶναι τό καρατέ, ἡ γιόγκα κ.τ.λ. Ὑπάρχει ἔντονο θρησκευτικό ὑπόβαθρο. Ὅσοι εἶναι βαθιά μέσα σέ αὐτά γνωρίζουν ὅτι τό θρησκευτικό στοιχεῖο κυριαρχεῖ καί ὅτι αὐτά τά προγράμματα συχνά χρησιμοποιοῦνται ὡς βάση γιά νά ἐξαπλωθοῦν αὐτές οἱ θρησκεῖες στό δυτικό κόσμο» (www.crossroad.to/Q&A/HolisticHealth/pilates.htm).
Συνοψίζοντας.
Ὅλη αὐτή ἡ ἰδεοληψία μέ τίς ἐναλλακτικές δραστηριότητες καί τίς «ἐναλλακτικές μορφές ἄσκησης», πού ὁδηγεῖ ὅλο καί περισσότερους ἀνθρώπους στή γιόγκα, τό Πιλάτες, τό Gyrotonic, τό τάϊ τσί, τό τσί κούνκ, τό Feldenkrais (φέλντενκραϊς), τό καλανέτικς, τήν «ἰαματική γυμναστική» καί λοιπές μεθόδους, «πού ἀπευθύνονται στό πνεῦμα», θά ἔπρεπε νά μᾶς ἀνησυχεῖ.
«Δέν πρόκειται γιά γυμναστική», βεβαιώνουν κάποιοι -λίγοι- εἰλικρινεῖς ἐκπαιδευτές.
«Δέν ἐπιτρέπεται τό πιλάτες σέ ἀνθρώπους, πού πάσχουν ἀπό ἀσθένειες τῶν ὀστῶν, σέ ἐγκύους καί παιδιά κάτω τῶν 18», λένε οἱ μισοί ἀπό τούς ἐκπαιδευτές. Οἱ ὑπόλοιποι προσπαθοῦν νά πείσουν γιά τό ἀντίθετο. Στό ἐξωτερικό ὀργανώνονται «σεμινάρια» γιά διδασκαλία Πιλάτες σέ παιδιά κάτω τῶν 16, ἀκόμα καί γιά Πιλάτες στά σχολεῖα.
Στή Φλόριντα τῆς Ἀμερικῆς θά γίνει προσεχῶς τό «7ο Ἐτήσιο Διεθνές Ἐκπαιδευτικό Συνέδριο Πιλάτες», ἐνῶ στήν Ἑλλάδα τήν ἴδια περίοδο τό «1ο Συμπόσιο Πιλάτες».
Μήπως θά πρέπει νά συνειδητοποιήσουμε ὅτι γίνεται χρήση ἀκόμα καί- τῶν ἀσκήσεων γυμναστικῆς, γιά νά εἰσαχθοῦν οἱ ἄνθρωποι στά ἀνατολικά φιλοσοφικο-θρησκευτικά συστήματα; Μήπως θά πρέπει νά συνειδητοποιήσουμε, ὅτι οἱ νεοεποχίτικες θρησκευτικές φιλοσοφίες, πού βρίσκονται στή βάση μεθόδων ὅπως ἡ γιόγκα καί τό Πιλάτες μπορεῖ νά ἐθίσουν τούς ἀσκούμενους σέ νεοεποχίτικες κατευθύνσεις; Μήπως θά πρέπει νά ξυπνήσουμε;
Πηγή: Περιοδικό Διάλογος, τεύχος 49.